print header
click logo 135x37
MIMOSA FOTO, ÅRHUS
print icon

Det digitale fotolabs indtog – starten på den 21. århundrede

forrige62x33
naeste62x33

1999 blev der investerede i et digital lab til udprint på fotopapir. I den forbindelse valgte man også at få hele huset netværksforbundet, således at butikken var parat til den internet revolution, som så småt var påbegyndt. Således var Mimosa den første fotobutik, som kunne lave digitalt fotoprint på en time op til 21x30 cm billeder på rigtigt fotopapir. Pionerånden var i højsædet i starten af 2000 og gav butikken utrolig mange erfaringer med digitale foto prints. I disse pionerår var Jan Rasmussen, som kom fra Fotomatic i Viby en del af teamet og var med til at skabe en stor del af den vidensbase, som i dag udgør rygraden i Mimosa’s digitale knowhow. Jan blev et par år, men valgte herefter at gå egne veje og har i dag Dansk Digitallab i Randers. I 2000 kom Tina Hornbæk ligeledes til Mimosa som lærling, og endte med at blive en del af Mimosa i mere end et årti, som Roberts højre hånd. 

Robert fortæller : „Efter den lidt hårde start på det digitale fotoprint, med manglende erfaring og tekniske udfordringer, mens teknologien endnu ikke var veludviklet, var vi i 2003 klar til at blive et Digital Fujilab Center, hvilket gjorde, at vi fik den nyeste teknologi til fremstilling af professionelle digitale billeder på fotopapir. Tina valgte at blive efter endt læretid og blev fast operatør på denne maskine. Vi fik en-times service på alle typer billeder og film.“

Succesen lod ikke vente på sig, og der blev en fordobling af antal filmfremkaldelser og billedeprint fra digital i disse år selvom markedet var for nedadgående. Hurtigt viste det sig, at kapaciteten blev for lille, og der måtte skiftes til en større Fuji printer i 2006, som kunne lave størrelser op til 30x45 cm og ca. 1800 prints i timen. Der står kun få af disse fremragende labs i Danmark.

Væksten i disse år betød ligeledes, at der skulle ansættes mere personale, således at alle fik hvert deres hovedområde. Der var i denne periode tre fuldtidsansatte i butikken, en labdame, to afløsere og en fotograf (freelance). Ligeså har butikken næsten altid haft en elev under uddannelse. Mimosa blev også mere og mere attraktiv for fotografer, og hobbyfolk, efter at butikken blev Nikon specialist og Canon center. Nu var det ikke længere kun Leica, som ville have centre.

 

Tillidsposter

Ligesom sin mor og far, har Robert altid været en aktiv spiller i lokalsamfundet. Byens ve og vel samt byudviklingen har altid haft Roberts interesse, hvilket også er til gavn for butikken. I starten var det på gadeforeningsplan med flere år som formand. Senere er det bl.a. blevet til en del arbejde i forbindelse med Aarhus Cityforening og i 2007 indtrådte han i dennes bestyrelse. I 2009 gik Robert i sin fars fodspor, da det blev til en bestyrelsespost i Click, JYFO indkøbsforening, hvor udfordringerne i branchen ikke er små.

 

Den digitale revolution

Udviklingen i det digitale marked blev stor og voldsom. Mange af kollegerne klarede ikke omvæltningen fra analog til digital, bl.a. fordi det krævede voldsomme finansielle ressourcer i maskiner til produktion og i varelagre. Et analogt spejlrefleks kamera kunne i starten af 2003 købes for under 2.000 kr., mens det første digitale spejlrefleks kamera, Eos 300D fra Canon, kostede 10.000 kr., da det blev introduceret. Et 250 MB hukommelseskort til dette kostede ligeledes 1.000 kr. Butikkerne skulle både have det nye digitale udstyr på lager, men samtidig kunne man ikke undlade at have de analoge kameraer på lager endnu. Så her knækkede mange forretninger nakken.

Mimosa valgte at forsætte takterne fra midten af nullerne og satse på et bredt udvalg af produkter fra nogle få udvalgte mærker. Således var kælderen stadigvæk velassorteret, på trods af konkurrencen fra internettet. Mimosa holdt også stadigvæk fast i den analoge del af markedet, og den dag i dag kan man stadig købe film til kameraer i butikken. Mimosa har også beholdt den gamle fremkaldemaskine til analoge film, så man stadig kan få filmene fremkaldt på en time.

I denne periode blev kundekredsen også udvidet til at indbefatte andre fotohandlere, da næsten alle store labs i Danmark blev nedlagt. Således har Mimosa i de senere år været underleverandør til flere butikker i Aarhus og det øvrige Danmark samt enkelte hjemmesider.

Der bliver i dag lavet mellem 2.000 og 13.000 billeder i døgnet i det digitale lab hos Mimosa. Største dag var 14. december 2012 med 13.749 prints igennem på 24 timer. Robert fortæller : „Vi er også kommet på nettet og har udviklet meget på vores hjemmeside, således at den i dag gerne skulle virke let og brugervenlig.

Vi var nogle af de første til at have en-times service på nettet i 2005, og vi har det stadigvæk. Upload dine billeder hjemmefra og afhent efter en time, når du er inde i byen alligevel“.

Samtidig udvidede man ligeledes printsortimentet med storformat, og fik gjort op med at det skulle være dyrt at få lavet storformat print i ordentlig kvalitet. Dette er i dag også udvidet med opklæbning og indramning.

 

Et atelier i udvikling

Atelieret blev efter Birgits epoke overtaget af Jørgen Andersen, som kørte det godt i en lang årrække. Han fik så succes med sit eget atelier i Lystrup, og Tina blev oplært i atelier fotografering sammen med Lone Olsen (som var studerende og lab-afløser). Dette forsatte indtil 2007, hvor Mimosa valgte at indlede et samarbejde med Jens Andersen, som havde haft atelier på Jyllands Allé. I dag er Jens fastansat og har gjort atelieret til en succes med speciale i familiefotografering, børn/unge og virksomhedsportrætter til visitkort og profilbilleder. Derudover laver Mimosa i dag også opgaver som affotograferinger, som Jens også har som speciale.

 

En succes genoptages

Da Mimosa i 2008 lavede atelieret om, blev der også mulighed for kursusvirksomhed. Denne del var blevet glemt op gennem 1990’erne og 00’erne, men nu var tiden inde til igen at tage denne del op og prøve at se, om succesen fra 1970’erne kunne gentages.

Robert fortæller : „Vi må sige, at det er blevet en succes, og vi har i dag oparbejdet en stor erfaring i afvikling af fotokurser til både erfarne og begyndere, og afholder i dag mange fotokurser i løbet af et år. Vi arbejder i øjeblikket på at udvide programmet med fotografering med flash, fotografering i praksis, portrætfotografering samt rejsefotografering og video i løbet af de næste år“, fortæller Robert.

 

Butikken i dag - En butik og en hjemmeside

Camilla Warming kom i lære i 2007 efter nogle år med vikarjob i firmaet og studie på medieskolerne i Viborg. Hun kom til at være med i hele konceptudviklingen af Mimosas kursusdel og var med sin tekniske knowhow med til at tegne firmaets kvaliteter udaf til og indad til de sidste år af nullerne.

I 2008 blev der ligeledes indledt et samarbejde med Paul Jacobsen, som er en gammel rotte i branchen. Han er udlært hos Søren P på Bruuns bro, men de fleste kender ham fra hans tid hos Photo Team på Frederiks Allé, hvor han har været ansat de fleste år. Paul har den knowhow på gammelt og nyt, som kun erfaring kan give.

Tiden er kommet til nye forandringer i fotobranchen. Efter internettets indtog er det blevet mere og mere vigtigt for butikker, at kunne gøre sig i dette medie. Derfor valgte Mimosa i 2010, som et nyt initiativ, at ansætte en grafiker og web-designer Ulrik Rauch til at styrke butikkens image og services på internettet. Han skulle stå for butikkens hjemmeside og hjælpe butikkens engroskunder med webopgaver og forskelligt grafisk arbejde. Han stod ligeledes for al direct mail samt andet marketing i butikken. Ulrik har også mange års erfaring med billedretouchering og hjælper derfor også til med de mere avancerede billedredigeringsopgaver.

 

En ny niche er kommet til -  objektivudlejning

Det sidste nye produkt, der er bragt på banen, er udlejning af objektiver. Dette tiltag blev i samarbejde med Click introduceret i 2010. Det er et koncept, hvor alle hobby- og professionelle fotografer, kan leje objektiver, til fotoopgaver eller til at kunne få de fantastiske billeder med hjem fra safarituren i Afrika uden at skulle investere mange penge i et nyt objektiv. Det kan også være, at en kunde gerne vil leje et objektiv for at teste, om det nu også er netop dét objektiv, man vil investere i.

Konceptet er blevet en stor succes, og rigtig mange kunder har nu fået testet, om det var det rigtige objektiv, de tænkte på, mens andre har fået super flotte skud i kameraet, som de ellers var gået glip af. I 2013 udlejer vi objektiver fra tre af de største mærker på markedet ; Sony, Canon og Nikon, og der arbejdes hele tiden på at udvide konceptet med andre mærker og produkter.

forrige62x33
tilTop61x26
naeste62x33

Kapitel oversigt

Tiden op til og under 2. verdenskrig

1 - Tiden op til og under 2. verdenskrig

Læs her

streg

Kapitel 2

2 - Emigrationen til USA endte i Tyskland

Læs her

streg

70’erne – en butik i rivende udvikling 

3 - 70’erne – en butik i rivende udvikling

Læs her

streg

80’erne på godt og ondt

4 - 80’erne på godt og ondt

Læs her

streg

90’erne, arkæologi, generationsskifte og ny strategi

5 - 90’erne, arkæologi, generationsskifte og ny strategi

Læs her

streg

Det digitale fotolabs indtog – starten på den 21. århundrede

6 - Det digitale fotolabs indtog – starten på det 21. århundrede

Læs her

streg

Jubilæet i 2011

7 - Jubilæet i 2011

Læs her

streg
Lej et Canon eller Nikon
objektiv. Vi har et bredt
udlejnings sortiment.

Lej et objektiv

Lej et Canon eller Nikon objektiv. Vi har et bredt udlejnings sortiment.
Bestil billeder eller
funprodukter hos Click.
Vi har et bredt udvalg,
og leverer en høj kvalitet.

Bestil Print

Bestil billeder eller funprodukter hos Click. Vi har et bredt udvalg, og leverer en høj kvalitet.
Tekst og billeder i dette dokument er hentet fra Clicks fotoskole på www.click.dk. Alt indhold er Copyright Click 2014.